11°C lekkie zachmurzenie

Płock bez portu?

SPOŁECZNE, Płock portu - zdjęcie, fotografia

Prezydent RP Andrzej Duda ratyfikuje niebawem europejskie porozumienie w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). Niestety, na liście portów rzecznych, które objęte zostały porozumieniem, zabrakło miejsca dla Płocka.

 

– Ten dzień ma wielkie dla całej Polski – nie ukrywa wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna. – Na żeglugę śródlądową mamy wydać 70 mld zł, a ratyfikacja konwencji otwiera zewnętrzne źródła finansowania.

Podstawowym założeniem podpisanej w Genewie w 1996 roku konwencji AGN jest rozwój transportu na międzynarodowego śródlądowych drogach wodnych. Objęta porozumieniem sieć podzielona została na dziewięć głównych wodnych ciągów transportowych o łącznej długości ponad 27 tysięcy kilometrów, która łączy porty 37 krajów europejskich.

– Na terytorium Polski znajdują się odcinki trzech głównych szlaków wodnych: droga wodna E30, czyli Odrzanka, droga wodna E40 od Gdańska przez Warszawę, Brześć do Dniepru i droga wodna E70 od Amsterdamu przez Odrę, Wartę, Noteć, Wisłę, Gdańsk na Litwę – mówi Jerzy Materna. – Ratyfikacja porozumienia AGN wiąże się ze zobowiązaniem się do zapewnienia na tych drogach wodnych warunków spełniających kryteria co najmniej w IV klasie żeglowności.

Porozumienie AGN dotyczy dziesięciu polskich portów: Świnoujścia, Szczecina, Kostrzyna, Wrocławia, Koźla, Gliwic, Gdańska, Bydgoszczy, Warszawy i Elbląga.

Wiceminister gospodarki morskiej Jerzy Materna podkreśla, że ratyfikacja porozumienia to początek drugiego etapu działań na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej. Pierwszym było przyjęcie w czerwcu 2016 roku założeń do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016–2020 z perspektywą do roku 2030. Wydatki związane z ratyfikacją konwencji AGN i koniecznością spełnienia jej założeń szacowane są na 70 mld zł. Przystąpienie do porozumienia otwiera jednak Polsce drzwi do aplikowania o pieniądze z tzw. Planu Junckera czyli instrumentu finansowego „Łącząc Europę”.

Płock bez portu? komentarze opinie

  • Jan Wyrębkowski 2017-01-31 08:28:42

    Czego możemy się spodziewać, gdy zauważana jest całkowita bierność płockiego samorządu i brak starań o tworzenie wizji Płocka jako ośrodka regionalnego. Gdy nie ma wizji, to nie ma planów i strategii a również nie ma działań. Gdy nie ma działań, to nie ma efektów! Tak gotujemy marną przyszłość miasta !!!

Dodajesz jako: Zaloguj się