6°C słabe opady deszczu

Świąteczny stół - zachowaj umiar

JAK TEMU ZARADZIĆ, Świąteczny stół zachowaj umiar - zdjęcie, fotografia

Czas Świąt Bożego Narodzenia to okres wymagający szczególnej troski o zdrowie, kiedy lekarze często muszą udzielać ludziom pomocy z powodu obżarstwa. Aby radość z bogato zastawionych stołów nie przekształciła się w cierpienie i pobyt w szpitalu trzeba pamiętać o zaletach przestrzegania cnoty umiaru. Nie musimy rezygnować z uciech podniebienia i bogactwa potraw, ale nie musimy też jeść w nadmiarze, kompulsywnie i ze szkodą dla zdrowia. Starajmy się więc, aby porcje nakładane na nasz talerz były umiarkowane a dieta urozmaicona.

Cenne może okazać się też praktyczne wykorzystanie następujących rad:

  • spożywamy trzy posiłki, ostatni nie później niż  2-3 godziny przed snem;
  • jeśli zdecydujemy się na przekąskę to na niezbyt kaloryczną, jemy powoli, smakując;
  • spożywamy posiłki bez pośpiechu, używamy mniejszych talerzy  i mniejszych porcji;
  • najpierw jemy to co nam bardzo smakuje, aby nie najadać się „do oporu” na koniec;
  • na przyjęciach czekamy 15-20 minut zanim nałożymy na talerz drugą potrawę;
  • jedząc robimy przerwy w czasie których możemy wypić kilka łyków wody;

po posiłkach w domu sprzątamy stół, aby różne „smakowitości” nas nie kusiły.

Podczas wizyt związanych z tradycyjną, polską gościnnością trudniej jest zachować pełny umiar i odmawiać stanowczo podawanych smakołyków. Przy odrobinie uprzejmej dyplomacji możemy jednak wiele osiągnąć: chwalimy np. zalety smakowe podawanych nam potraw, dodając jednocześnie po pewnym czasie, że niestety nie możemy już więcej jeść. W czasie deseru prosimy o małą porcję dodając, iż w rzeczywistości nie powinniśmy jeść słodyczy, ale tak zachęcający wygląd zmusza nas do spróbowania deseru. Pamiętajmy też, że mamy prawo decydować, ile możemy zjeść, że nie musimy zjadać i wypijać wszystkiego, co nam inni nałożą. Po obfitych posiłkach i powrocie do domu staramy się, aby pozostałe posiłki składały się głównie z warzyw i owoców. W ten sposób unikniemy nadmiaru kalorii i trudności trawiennych. W sprawie picia alkoholu możemy tylko zalecić umiar i przypomnieć, iż likiery oraz inne słodkie napoje alkoholowe zawierają znacznie więcej kalorii, niż czysta wódka lub wytrawne wino. Doświadczenie mówi także, że nie jest zbyt korzystnie pić jednocześnie różne rodzaje alkoholu.

Na koniec chcemy zwrócić uwagę na potrzebę ruchu zaniedbaną na ogół podczas wzmożonej, świątecznej aktywności biesiadnej. Nasz organizm wymaga, aby chociaż 2-3 razy w tygodniu zrealizować jakiś wysiłek fizyczny (trening), podczas którego porządnie się spocimy i spalimy trochę zbędnych kalorii. Formy aktywności mogą być bardzo różne – od marszu i biegania do tańców towarzyskich. Pamiętajmy, że racjonalne żywienie i regularny wysiłek fizyczny są podstawowymi elementami zdrowego stylu życia i dobrego samopoczucia.

 

doc. dr Jan Harasymowicz

Dziekan Wydziału Wychowania fizycznego

Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica w Płocku

 

Świąteczny stół - zachowaj umiar komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się